Sunday 13 July 2014

tatasusila

Assalamualaikum

Hari ini saya nak cakap mengenai "tatasusila"
Amboi bukan main awak pilih tajuk ye safra. Satgi nak kupas topik ni mampu ke? Hehe. Tapi tetap juga saya nak bercakap tentang moral dan tatasusila harini

Kisahnya 
dua hari lepas tiba tiba Mama dan Papa whatsapp emergency dalam group family. Katanya Daniel balik sekolah pukul 3pm bukan 4pm. Safra dapat message pukul 2.50pm. Masa tu saya belum siap lagi. Saya reply 
"HAAAAAA? ADIK BALIK SEKARANG????? KATA PUKUL 4"
Mama dan Papa cakap 
"Daniel baru call. Adik kata sekolah lepaskan awal harini. Takpe kak bawak kereta jangan rushing. Hujan ni kilat petir. Lebat dekat luar tu. Adik kata dia boleh tunggu kakak sampai."

Saya takdan reply message tu. Terus bersiap cari tudung and capai kunci kereta. Masuk kereta dengan lafaz Bismillah terus laju je bawak. Dalam hati kesal Ya Allah kesiannya la adik dekat sekolah tu basah kena hujan. Sebab Daniel selalu tunggu bawah pokok je. Dia tak suka tunggu bawah bumbung. Kesian 

Masa kalut bawak kereta tu. Paham saja la keadaan traffic di Melaka ni. Kadang kala menguji kesabaran dan iman. Bagi pemandu amatur macam safra ni (hehe saya mengaku masih amatur sebabnya dekat UK safra tak drive. Mama dan papa tak benarkan. Lagisatu saya belum cukup umur untuk apply driving license UK masa tahun pertama di UK) sangat la takut dan seriau nak drive dekat Malaysia walaupun sekarang di Malaysia safra dah nak dapat lesen kompeten yayyy. Tahniah safra awak bukan lagi pemandu percubaan haha

Safra keluar rumah sharp at 3 o clock. Dengan keadaan jalan raya yang licin dan hujan. Dengan berkabus separa tebal dan saya rabun tak nampak cermin belakang sebab aircond dalam kereta serta suhu dekat luar main peranan dan pada ketika itu dalam kepala tengah pening pikir Daniel tunggu di sekolah. Dengan wiper kereta cari tak jumpa waktu tu hahahaha. Sedihnya la bila waktu genting macam tu lagi banyak benda nak buat, lagi banyak benda safra lupa. 

Lupa paling besar: To calm myself down.
Safra sangat panicking masa tu. Mungkin sebab rasa kasihan dekat adik. Selalunya 10 minit sebelum kelas dia habis akan ada orang tunggu dia. Sama ada papa, mama atau safra. Kadang kadang pekerja mama akan ambik dia. Jarak dari rumah ke sekolah dia je dah makan masa setengah jam. Kalau hujan traffic akan jadi lebih perlahan. 

Sepanjang pemanduan saya ke sekolah tu saya fikir sorang diri. Saya tak faham. Kenapa ye traffic di Melaka ni sibuknya dah hampir sama macam dekat KL. Hehe. Soalan apa tu? Saya tak faham apa fungsi lampu isyarat pada jarak yang begitu hampir? Tengok soalan saya.

Papa kata sebab kakak tak balik Malaysia lama ada banyak juga perubahan dan pembangunan dekat Melaka ni. Lagi 10 tahun rasanya Melaka jadi sama sesak macam KL alahai safra. Sila bersedia untuk pening kepala melayan kerenah traffic 

Ok itu adalah serba sedikit teori dan persoalan saya sepanjang saya drive ke sekolah adik. Yang buat kesabaran saya diuji masa tu sebab safra dah sampai selekoh untuk masuk ke kawasan perumahan dari jalan besar. Kereta di depan saya ni dari tadi memang asyik memotong. Takpe la awak nak potong. Kereta awak bukan kereta saya. Tapinya bila dah ada di depan tu tak alert dengan traffic light. Pemandu kereta tu main phone. Bila lampu dah hijau. Dia masih statik tak bergerak. Saya dekat belakang ni tak senang duduk. Sebab adik dekat luar basah ni encik. Kenapa kereta encik tak bergerak. Huuu. Sedih. Sambil tu saya dok tunggu lagi dia ni bila nak gerak. Kereta di depan dia semua dah jauh terlepas ke jalan seberang. 

Lampu isyarat dekat Melaka ni sangatlah lama ya Rabbi. Kalau di Kedah seronok. Traffic yang pleasant sangat. Sebab kereta yang datang dari banyak arah pun had masa adalah sama dan balance. Melaka ni kadang kadang yang datang dari arah bertentangan tu lebih sekejap dari kita yang datang dari arah lain. Jadinya bila pemandu kereta tadi tak bergerak. Saya untuk pertama kalinya terpaksa juga bunyikan hon. 

Safra jenis sangat tak suka hon kereta lain. Sebab bagi saya itu tatasusila/ tatatertib pemanduan. Taknak la hon hon suka hati. Walaupun kadang kala bila atas jalan raya hon itu perlu untuk menyuarakan hak. Tapi takpe la saya tak suka bunyi bising. Tambah tu safra tak suka bila hon boleh ganggu konsentrasi pemandu lain. Waktu tu saya tak ada pilihan. Terpaksa juga keluarkan hon yang terpaling sopan. Hahahaa. Untuk minta diberi laluan. Sambil tu saya cakap sorang diri. 

Hai si pemandu kereta depan awak boleh teruskan main phone sambil memandu. Tapi izinkan saya gerak adik saya basah tu dekat luar

Dalam masa saya nak gerak tu. Lampu isyarat pula bertukar merah. Kereta depan je yang lepas ke jalan seberang. Nasib dia dapat lepas. Nasib saya? Terpaksa la tunggu turn lagi sekali. Unless safra beat traffic. Haih tekanan tekanan 

Safra tak la marah. Cuma sedih kenapa benda tu jadi waktu saya tengah kelam kabut nak ambik "putera game ipad" balik sekolah. Perasaan bersalah dekat Daniel makin banyak bila benda macam ni jadi. Saya rasa kalau nak marah pun tak ada gunanya sebab pemandu tadi bukannya boleh dengar hehe. Lagipun nak marah benda yang kecik rasa macam tak patut. Jadi to make it better, safra bercakap sorang sorang sambil pujuk hati takpe safra bulan puasa ni bawak bersabar huuu jom dengar radio.

Pengajaran yang safra belajar is to remember bahawa dekat mana pun kita berada, tatasusila dan tatatertib tu kena ada. Penting. Rupanya dalam hidup ni setiap benda yang kita buat kena bertata- kaedahnya. Dalam bahasa orang putih, manners.

Tanpa manners, susah la hidup. Nak makan pun kena ada table manners. Kena tau mana satu garfu dan sudu. Inikan pula atas jalan raya. Kena tau sesuai ke main phone sambil driving? Sesuai ke hisap rokok sambil driving? Safety jalanraya melibatkan nyawa sendiri dan nyawa orang. 

Saya ni taklah baik mana. Sangat sangat jauh panggang dari api kalau nak dibandingkan dengan mereka yang baik akhlak dan perangainya. Tapi safra sangat particular berkaitan safety. Tak pernah lagi saya drive kereta sambil guna phone. Sebab saya nak jadi considerate. Bertimbang rasa dekat mana mana tempat yang saya pergi. Tapi tak tahu la nanti in a future. Safra berubah? Harap harap berubah ke arah yang lebih baik. Amin. 

Sebenarnya banyak lagi safra nak cakap pasal manners. Tapi tak reti nak cakap apa lagi. Sebelum menulis tadi rasanya saya dah hafal benda nak cakap. Bila mula menulis semua safra lupa

Oh yang saya ingat. Sampai je dekat sekolah Daniel. Saya nampak beg sekolah dia basah bawah pokok kena air hujan. Kesian. Eh tapi mana adik? Beg ada sini tapi tuan empunya badan mana? Safra dok tinjau dari cermin kereta. Rupanya dia berteduh dekat bawah bumbung dekat bangunan. Berlari dia capai beg nak masuk kereta. Alahai Daniel kesiannya basah kuyup :(
Maaf kakak lambat...

P/s: pemandu sekalian, kesian la dekat safra ni ye. Jadilah pemandu yang bertimbang rasa. Fikirkan nyawa semua umat manusia yang berada di jalan raya. Bersama kita teguh melahirkan insan yang berguna dan berwawasan hahahaha macam ayat merdeka